tisdag 4 februari 2014

Upplagt och påbörjat

Nu har jag lagt upp och börjat sticka!
Jag följer inspirationsvanten så gott det går, och har lagt upp 120 maskor till kragen, vilket verkar helt perfekt nu när jag har stickat en bit. Hitills är det Hifa och Bergå- garn jag använt, de är ganska lika i grovlek, och så småningom kommer jag att plocka in ett gult från estniska hemslöjden som är rätt så likt bergå, lika rivigt! Stickor nummer 2.
När det gäller nyanserna så är detta ju en blixtbild från telefonen och de återges inte så bra. Jag har i alla fall inte valt riktigt så starka färger som det kanske var i en ny vante om de stickades med anilinfärgat garn t ex. Jag tycker helt enkelt inte att det är så snyggt, utan jag låtsas att min vante blivit lite blekt, men inte i samma utsträckning som förlagan!
Lillemor skriver i sitt mail att bårderna i hennes vante och dess förlaga inte var tvåändstickade, och jag har nu suttit och granskat min förlaga på denna punkt både länge och väl. Säker kan man ju inte vara utifrån en bild, men jag tycker det verkar som om de bruna ränderna mellan bårderna är tvåändstickade, men att bårderna inte är det, därför väljer jag att göra så. Jag tänker då särskilt på den mittersta, gul- röda bården, den ser lite för "lös" ut.  Vad säger ni andra? Håller ni med?

Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar