söndag 2 februari 2014

Ett väl gjort arbete behöver inte göras om – tankar i backspegeln

Stickfasthet

Antalet maskor i enfärgad och mönstrad tvåändsstickning skiljer sig åt. Detta faktum är varken oväntat eller okänt. Glömmer man, som jag gjort, bort det, eller struntar i att ta hänsyn till det, får det troligen oönskade konsekvenser.
Jag bortsåg från skillnaden och föreställde mig att både min enfärgade och mönstrade stickning ändå stickades med två trådar, varför maskantalet borde bli detsamma. Ack så fel jag haft. Sannolikt stickar jag dessutom med olika handlag när jag stickar mönstrade och enfärgade partier.
Så när jag hade satt tumkilarna på tråd kände jag på mig att jag behövde kontrollera mitt maskantal. Kartan och verkligheten överensstämde inte. Mina stickade tumkilar är större än mina beräknade. Jag kontrollerade därför min stickfasthet supernoga, med både förstoringsglas och med två stoppnålar, så att jag bara räknade maskor, inte räknade en maska två gånger och inte heller räknade mellanrummet mellan två maskor.
Jag måste nu justera mitt tidigare påstående om min stickfasthet. Med det extratunna z-tvinnade garnet och med 2 mm stickor får jag 56 maskor på 10 cm när jag stickar i en färg. Detta gäller det mörkblå garnet, ifall olika färger har något olika grovlek.
Jag har därför repat upp halva tumkilarna och dessutom räknat om fördelningen av maskor för fingrarna. Som jag hört sägas om att repa upp sin stickning: ”Det blir i alla fall mer stickglädje till samma kostnad!”

Avståndet mellan handflatans och handryggens mönster

Jag placerade mönstret på handflatan ca 1 cm ifrån handryggens mönster – och nu ser jag att det är alldeles för tätt! Om jag ändå hade tänkt mig för! Avståndet mellan mönstren intill handloven behöver vara ca 5 cm på en vante med storklek 8. Man kan lätt mäta – innan man börjar sticka mönstren - på en tidigare stickad vante. Mönsterkolumnerna behöver passera tumkilen parallellt. Jag skulle kunna repa upp ändå mer - men istället tänker jag kompensera genom att göra ”gångjärnet” i tumvecket bredare. Annars dras mönstren ihop på ett fult sätt längs pekfingrets utsida. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar