onsdag 29 januari 2014

I annan färgskala

Så här har jag gjort och tänkt:
Trots att det är mansvantar som inspirerat tänker jag sticka en vante till mig själv. Färgskalan är svart grundfärg med röda partier med mönster i grått och vitt. Det ljusgrå mönstret är stickat i Kampes z-tvinnade medan resten är stickat i Wåhlstedts tunnare z-tvinnade med undantag av de mörkare gråa som är det lite grövre garnet. Har varit lite för nitisk med tvåändsstickningen, förstår jag nu. Borde ha hoppar över den tekniken på mönsterbårderna med fler färger på rött. Är för lat för att riva upp och rätta till det. Får köpa lite mer rött garn istället.
Stickar med stickor 2.25 och har 100 maskor i kragen och inför stickningen av "handen" har jag minskat till 84 maskor.
Stickar på den andra vantens krage nu innan jag går vidare med handen. Är ganska nöjd, men inser - efter ett besök i Ulla-Britts blogg - att jag nog varit ännu mer glad för en damvante enligt Ore- tradition. Men det ena utesluter ju inte det andra.
/maria som spökbloggar för Gunilla

1 kommentar: